Solliciteren “USA-Style”: Vol zelfvertrouwen en emotie

USA professional woman

Solliciteren in de USA

Als je gaat solliciteren op een functie in de Verenigde Staten dan is het een goed idee om je aan te passen aan de Amerikaanse verwachtingen om zo je kans op de baan te vergroten

Stel je voor….

In het bruisende Rotterdam ontmoet de Nederlandse zakenman Malik zijn Amerikaanse collega, Sarah, voor een zakelijke bijeenkomst. Terwijl Malik gewend is aan de directe communicatiestijl die typisch is voor Nederlanders, merkt hij al snel dat Sarah een andere benadering heeft. Ze spreekt met een warme glimlach en gebruikt veel uitleg en positieve woorden om haar standpunten over te brengen, iets wat Malik niet gewend is.

Tijdens de vergadering valt het Malik op dat Sarah zichzelf vol vertrouwen presenteert en haar successen krachtig benadrukt. Hoewel hij onder de indruk is van haar assertiviteit, voelt Malik zich terughoudend om zijn eigen prestaties op een vergelijkbare manier te benadrukken. Hij heeft altijd geleerd om bescheiden te blijven en niet te veel op te scheppen over zijn eigen prestaties.

Na de vergadering spreekt Malik met Sarah over het belang van netwerken in de Verenigde Staten. Sarah legt uit hoe ze regelmatig netwerkevenementen bijwoont en actief gebruik maakt van sociale media om haar professionele contacten uit te breiden. Hoewel Malik begrijpt dat netwerken belangrijk is, voelt hij zich ongemakkelijk bij het idee om zichzelf zo op de voorgrond te plaatsen.

Als de bijeenkomst ten einde loopt, realiseert Malik zich dat hij veel heeft geleerd over de cultuurverschillen tussen Nederland en de Verenigde Staten.

Terwijl hij terugkeert naar huis, neemt Malik zich voor om in verdere gesprekken met Amerikaanse collega’s te oefenen met meer zelfvertrouwen uit te stralen en enthousiast te presenteren, terwijl hij tegelijkertijd trouw blijft aan zijn Nederlandse waarden van bescheidenheid en eerlijkheid.


Dit verhaal illustreert hoe de verschillen in communicatiestijl, zelfvertrouwen en tonen van emotie tussen Nederland en de Verenigde Staten van invloed kunnen zijn op individuen die in een interculturele omgeving werken.

Amerika is voor veel mensen een land waar ze graag (een tijdje) zouden willen wonen en werken. Daarom hier tips en advies voor een succesvol sollicitatiegesprek met een Amerikaanse recruiter.

Directe communicatie

De communicatiestijl van de Amerikanen is iets minder direct en letterlijk dan de Nederlandse. Leg je ideeën uit aan de hand van voorbeelden. Vooral sport-metaforen passen goed bij de actieve, goal-getter spreekstijl van de Amerikanen.

Gebruik van Emotiewoorden

Amerikanen gebruiken meer enthousiaste woorden en meer de vergrotende en overtreffende trap dan Nederlanders. Als je de bescheiden manier van spreken van de Nederlanders gebruikt, kan dat als ongeïnteresseerd en ongemotiveerd overkomen. Het is de bedoeling dat je je enthousiasme voor de baan duidelijk laat merken. Wees niet bang om je passie voor het vakgebied en de functie waarop je solliciteert te laten zien.

Zelfvertrouwen

Leg meer nadruk op je vaardigheden, successen en het positief presenteren van jezelf. Amerikanen hebben de neiging om mensen te bewonderen die zelfverzekerd zijn en in staat zijn om hun sterke punten krachtig te communiceren. Oefen het verwoorden van je successen en prestaties op een zelfverzekerde en assertieve manier.

Verbale vaardigheden

Werk aan je verbale vaardigheden, zoals argumenteren, debatteren en presenteren. In de Amerikaanse zakelijke omgeving wordt veel waarde gehecht aan het vermogen om overtuigend te communiceren en je standpunt effectief te verdedigen. In het Amerikaanse schoolsysteem wordt veel meer aandacht besteed aan het schrijven van papers en debatteren, dus het gemiddelde argumentatieniveau van een Amerikaanse sollicitant ligt veel hoger dan dat van ons.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *