Training Interculturele Communicatie

International team during training at table

Voor mensen die voor het eerst in aanraking komen met cultuurverschillen op hun werk is de training interculturele communicatie ontwikkeld. 

We beginnen met het ontwikkelen van een etnorelatief perspectief, waardoor je sneller de toegevoegde waarde van ‘anders’  kunt waarderen en in kunt zetten.

De training heeft een brede doelgroep en kan op verzoek toegespitst worden op een branche, beroep of soort intercultureel contact.

Wat leer ik in deze training?

Stap 1: Etnorelatief perspectief

Interculturaliteit gaat ervan uit dat er verschillende culturen zijn, maar die zijn niet in ‘beter-slechter’ of ‘meer-minder ontwikkeld’ in te delen. Ze zijn simpelweg anders. Als je het etnorelatief perspectief kunt innemen, dan heb je een goede basis om vanuit respect en nieuwsgierigheid de dialoog aan te gaan om andere culturen te leren kennen. 

Stap 2: Kennis opdoen

Het model van Interculturaliteit geeft snel inzicht in de cultuurverschillen die kunnen bestaan, en geeft ook praktisch advies hoe je deze verschillen kunt overbruggen.
Cultuurverschillen ervaar je op vier verschillende niveaus:

  1. Zichtbare cultuur / communicatiestijlen;
  2. Verborgen communicatiestijlen;
  3. Professionele waarden; en
  4. Basiswaarden.

Omdat we niet alle 16 aspecten in evenveel detail kunnen bespreken, passen we de focus van de training altijd aan op het soort interculturele contact, de intensiteit van de contacten, en het voorkennisniveau van de deelnemers.

Voorbeelden:
  • Als je de samenwerking in je team wilt verbeteren, dan zullen we ons meer richten op de professionele waarden, zoals bijvoorbeeld de samenwerkingsstijl en ook de visie op hiërarchie van de betrokken medewerkers.
  • Een training over onderhandelen met Chinezen zal meer aandacht besteden aan Confuciaanse basiswaarden en omgaan met gezichtsverlies.
  • Een training internationale online marketing gaat meer in op de beslisstijl van consumenten en de manier waarop een organisatie vertrouwen wekt bij hun doelgroep.
 
Stap 3: Kunnen handelen in de praktijk

Een groot deel van de trainingstijd besteden we aan het geven van praktisch advies hoe te handelen in verschillende situaties. Uiteraard ga je je vaardigheden oefenen aan de hand van testen, oefeningen, stellingen, rollenspellen en case opdrachten.

 

Groep deelnemers in cursusruimte
Wat is jouw culturele profiel?

Doe de Culturetest om er achter te komen welke culturele aspecten jij gemeen hebt met je internationale contacten

Planet Earth continents. Elements of this image furnished by NASA. 3d rendering
Meer weten?

Heb je vragen over mogelijke onderwerpen, onze ervaring, programma-inhoud of iets anders? Neem contact op en we helpen je graag

Hoe gaan wij te werk?

De trainingen van Globalizen zijn interactief, high-paced, en gebaseerd op praktijksituaties. Je kunt anekdotes, zelftests, audiovisuele materialen, praktijkvoorbeelden, opdrachten en case studies verwachten en uiteraard maken we veel gebruik van de aanwezige kennis en ervaring van de deelnemers zelf.

Praktijkgericht

Wij vinden dat een zakelijke training alleen de moeite waard is als deze bijdraagt aan jouw ontwikkelingsdoelen en die van de organisatie. Het uitgangspunt van alle trainingen is dat je na het volgen van een training beter je werk kunt doen. Waar we spreken over ‘interculturele competenties’ bedoelen we de vaardigheid om in verschillende soorten internationale situaties zo te handelen dat jouwe (communicatie-)doelen bereikt worden.

Wetenschappelijke basis

Onze trainingen zijn gebaseerd op wetenschap, niet op anekdotes of verhalen. De theorieën en het praktijkonderzoek van onder meer Hall, Kluckhohn, Hofstede en GLOBE liggen ten grondslag aan onze trainingen.   

Ervaren trainers

Onze trainingen worden gegeven door ervaren trainers met jarenlange managementervaring in internationaal zakendoen. Zij begrijpen wat je meemaakt en wat je vragen en uitdagingen zijn, want zij hebben het zelf ook meegemaakt. Onze trainers leggen de link tussen de theorie en de dagelijkse realiteit van internationaal zakendoen, en zullen hun ervaringen graag met je delen.

Globalizen staat voor flexibiliteit en duidelijkheid

Onze trainingen zijn zorgvuldig ontwikkeld om op een efficiënte manier zoveel mogelijk kennis over te dragen, maar gelukkig zijn geen van onze programma’s rigide. Wij zullen altijd overleggen wat je wilt bereiken met de training. Samen zullen we de leerdoelen vaststellen en deze vastleggen in de overeenkomst. De inhoud van de training wordt toegespitst op jouw doelen en werkomgeving. Zo weet je precies wat je van ons kunt verwachten.

Deelnemers aan het werk

de training omvat

€ 1995 ex btw

optionele uitbreidingen