Zakendoen in Azië

Het communiceren en zakendoen in Azië gaat heel anders dan wat u in Nederland gewend bent. Zo zijn mensen daar erg gehecht aan persoonlijke relaties en indirecte wijze van communiceren. 

Afspraken die erg strak en op tijd plaatsvinden (Japan, China) of juist in eens niet of later plaatsvinden (India, Indonesië); onderhandelingen die erg traag en niet-transparant kunnen zijn; vergaderingen die heel strak of juist erg chaotisch verlopen; en mensen die de hele tijd vriendelijk lachen en ‘yes, yes sir’ zeggen terwijl er vervolgens niets gebeurt. 

En ondertussen wilt u weten waar u aan toe bent want u moet voor uw volgende afspraak snel in Nederland zijn. Tijd is schaars, tijd is geld‎! 

Maar zijn uw Aziatische zakenpartners zich daar ook zo bewust van? Tijdens de training zullen deze en nog meer onderwerpen aan bod komen.

Wat leer ik in deze training?

Lagen van cultuur
  • Zichtbare uitingen van cultuur; Hoe gedraagt u zich correct en professioneel in de verschillende landen in Azië. Er bestaan grote verschillen in communicatiestijlen tussen de verschillende Aziatische landen.
  • Normen en Waarden van Azië: Wat vindt de Aziaat belangrijk en hoe kunt u daar rekening mee houden in uw samenwerkings- of onderhandelingsrelatie? Ook hier worden verschillende Aziatische culturen besproken.
  • Basiswaarden van Azië: Welke basisuitgangspunten sturen de beslissingen van Aziaten? Hier wordt vooral uitleg gegeven over Confuciaanse waarden die de Oost-Aziatische culturen sterk beïnvloed hebben.
Belangrijkste cultuurverschillen tussen Nederland en Azië
  • Zingevingsgerichtheid
  • Voorkomen van gezichtsverlies
  • Aziatische visie op hierarchie en de rol van management
  • Indirecte communicatiestijl
Overbruggen van cultuurverschillen
  • 3-stappenproces: Respect – Kennis – Co-creatie
  • Aansluiten bij de behoeften van de zakenpartner, zonder de eigen normen en waarden uit het oog te verliezen
  • Dialoog voeren i.p.v. discussiëren
Team of business people stacking hands
Maatwerk nodig?

We passen deze cursus graag aan uw partnerlanden, branche en andere wensen aan.

Planet Earth continents. Elements of this image furnished by NASA. 3d rendering
Praktijkgericht

De deelnemer is na het volgen van deze training beter in staat zijn werk effectiever te doen.

Hoe gaan wij te werk?

De trainingen van Globalizen zijn interactief, high-paced, en gebaseerd op praktijksituaties. U kunt anekdotes, zelftests, audiovisuele materialen, praktijkvoorbeelden, opdrachten en case studies verwachten en uiteraard maken we veel gebruik van de aanwezige kennis en ervaring van de deelnemers zelf.

Praktijkgericht

Wij vinden dat een zakelijke training alleen de moeite waard is als deze bijdraagt aan de doelen van uw organisatie. Het uitgangspunt van alle trainingen is dat u na het volgen van een training beter uw werk kunt doen. 

Wetenschappelijke basis

Onze trainingen zijn gebaseerd op wetenschap, niet op anekdotes of verhalen. De theorien en het praktijkonderzoek van onder meer Hall, Kluckhohn, Hofstede en GLOBE liggen ten grondslag aan onze trainingen.   

Ervaren trainers

Onze trainingen worden gegeven door ervaren trainers met jarenlange managementervaring in internationaal zakendoen. Zij begrijpen wat u meemaakt en wat uw vragen en uitdagingen zijn, want zij hebben het zelf ook meegemaakt. Onze trainers leggen de link tussen de theorie en de dagelijkse realiteit van internationaal zakendoen, en zullen hun ervaringen graag met u en alle deelnemers delen.

Globalizen staat voor flexibiliteit en duidelijkheid

Onze trainingen zijn zorgvuldig ontwikkeld om op een efficiënte manier zoveel mogelijk kennis over te dragen, maar gelukkig zijn geen van onze programma’s rigide. Wij zullen altijd met u overleggen wat u wilt bereiken met de training. Samen zullen we de leerdoelen vaststellen en deze vastleggen in de overeenkomst. De inhoud van de workshop wordt toegespitst op uw doelen en context. Zo weet u precies wat u van ons kunt verwachten.

de training omvat

€ 1995 ex btw

optionele uitbreidingen