Zakendoen in Azië

Voor veel Westerse mensen kleeft er veel mysterie aan de Aziatische zakenwereld;

Wat betekent ‘Guanxi’ nu precies?  Zijn de vriendelijk glimlachende mensen daadwerkelijk altijd vrolijk of moet ik de glimlach als een masker zien? Waarom zeggen veel Aziatische mensen ‘ja’ als ze ‘nee’ bedoelen?

Succesvol zakendoen in Azië vereist meer dan het uit uw hoofd leren van een rijtje ‘do’s en dont’s’ . Het begrijpen van de drijvende waarden is veel effectiever; werken vanuit inzicht in de Aziatische cultuur waar u zaken doet, leidt tot effectiever communiceren en daarmee tot een prettigere en succesvollere samenwerking.

Wat leer ik in deze training?

Lagen van cultuur
  • Zichtbare uitingen van cultuur; Hoe gedraagt u zich correct en professioneel in de verschillende landen in Azië. Er bestaan grote verschillen in communicatiestijlen tussen de verschillende Aziatische landen.
  • Normen en Waarden van Azië: Wat vindt de Aziaat belangrijk en hoe kunt u daar rekening mee houden in uw samenwerkings- of onderhandelingsrelatie? Ook hier worden verschillende Aziatische culturen besproken.
  • Basiswaarden van Azië: Welke basisuitgangspunten sturen de beslissingen van Aziaten? Hier wordt vooral uitleg gegeven over Confuciaanse waarden die de Oost-Aziatische culturen sterk beïnvloed hebben.
Belangrijkste cultuurverschillen tussen Nederland en Azië
  • Zingevingsgerichtheid
  • Voorkomen van gezichtsverlies
  • Aziatische visie op hierarchie en de rol van management
  • Indirecte communicatiestijl
Overbruggen van cultuurverschillen
  • 3-stappenproces: Respect – Kennis – Co-creatie
  • Aansluiten bij de behoeften van de zakenpartner, zonder de eigen normen en waarden uit het oog te verliezen
  • Dialoog voeren i.p.v. discussiëren
Team of business people stacking hands
Maatwerk nodig?

We passen deze cursus graag aan uw partnerlanden, branche en andere wensen aan.

Planet Earth continents. Elements of this image furnished by NASA. 3d rendering
Praktijkgericht

De deelnemer is na het volgen van deze training beter in staat zijn werk effectiever te doen.

Hoe gaan wij te werk?

De trainingen van Globalizen zijn interactief, high-paced, en gebaseerd op praktijksituaties. U kunt anekdotes, zelftests, audiovisuele materialen, praktijkvoorbeelden, opdrachten en case studies verwachten en uiteraard maken we veel gebruik van de aanwezige kennis en ervaring van de deelnemers zelf.

Praktijkgericht

Wij vinden dat een zakelijke training alleen de moeite waard is als deze bijdraagt aan de doelen van uw organisatie. Het uitgangspunt van alle trainingen is dat u na het volgen van een training beter uw werk kunt doen. 

Wetenschappelijke basis

Onze trainingen zijn gebaseerd op wetenschap, niet op anekdotes of verhalen. De theorien en het praktijkonderzoek van onder meer Hall, Kluckhohn, Hofstede en GLOBE liggen ten grondslag aan onze trainingen.   

Ervaren trainers

Onze trainingen worden gegeven door ervaren trainers met jarenlange managementervaring in internationaal zakendoen. Zij begrijpen wat u meemaakt en wat uw vragen en uitdagingen zijn, want zij hebben het zelf ook meegemaakt. Onze trainers leggen de link tussen de theorie en de dagelijkse realiteit van internationaal zakendoen, en zullen hun ervaringen graag met u en alle deelnemers delen.

Globalizen staat voor flexibiliteit en duidelijkheid

Onze trainingen zijn zorgvuldig ontwikkeld om op een efficiënte manier zoveel mogelijk kennis over te dragen, maar gelukkig zijn geen van onze programma’s rigide. Wij zullen altijd met u overleggen wat u wilt bereiken met de training. Samen zullen we de leerdoelen vaststellen en deze vastleggen in de overeenkomst. De inhoud van de workshop wordt toegespitst op uw doelen en context. Zo weet u precies wat u van ons kunt verwachten.

de training omvat

€ 1995 ex btw

optionele uitbreidingen