Ja, maar ZO had ik het niet bedoeld!

Een idee hebben is niet hetzelfde als het idee over kunnen brengen

Communicatie is pas effectief als de ander jouw idee begrepen heeft op de manier die jij bedoelde. Daarom kun je stellen dat de beslissende factor over de effectiviteit van een boodschap aan de kant van de ontvanger zit.

Nutteloze briljante ideeën

Als je boodschap niet bij de ontvanger overkomt is de communicatie nutteloos. Kunstenaars, schrijvers, docenten en ingenieurs kunnen fantastische ideeën hebben voor kunst, hun leerlingen of een product. Maar als ze er niet in slagen om hun concepten effectief te communiceren naar anderen, kunnen deze ideeën onopgemerkt blijven of verkeerd worden begrepen, waardoor de impact van hun werk wordt beperkt.

Een voorbeeld van een kunstenaar wiens werk relatief onopgemerkt is gebleven tijdens zijn leven is Vincent van Gogh. Hoewel hij tegenwoordig wordt beschouwd als een van de grootste kunstenaars aller tijden, werd zijn werk tijdens zijn leven niet volledig gewaardeerd of erkend. Van Gogh leefde in armoede en verkocht tijdens zijn leven slechts een handvol schilderijen. Het was het werk van zijn schoonzus en neef die na zijn dood onvermoeibaar het werk van Vincent onder de aandacht bleven brengen, dat geleidelijk tot de erkenning heeft geleid die zijn werk nu heeft.

Je cultuur heeft een sterke invloed op hoe je je een situatie interpreteert

De Scandinavische culturen staan bekend om hun egalitaire cultuur, dat betekent dat er in een bedrijf weinig hiërarchische lagen zijn en dat medewerkers gemakkelijk over hiërarchische lagen heen met meerderen kunnen spreken, zij vinden dit een prettige en informele en efficiënte manier van communiceren.

Als je zelf opgegroeid bent in een hiërarchische cultuur, dan ben je eraan gewend dat mensen laten zien (in symbolen en gedrag) tot welke hiërarchische laag ze behoren. Er zijn regels voor correcte communicatie over deze hiërarchische lagen heen. Voor deze persoon is een egalitaire manier van communiceren helemaal niet prettig en efficiënt. Niet prettig omdat je niet weet of je op de juiste (respectvolle) manier communiceert en ook niet efficiënt omdat je meer tijd kwijt bent om uit te zoeken wie wie is in een organisatie en bij wie je terechtkunt met je vragen. Jouw bedoeling leidt niet automatisch tot eenzelfde ervaring bij de ontvanger van communicatie.

Enkele strategieën voor effectieve communicatie

  1. Ken je doelgroep: Het is belangrijk om je doelgroep goed te begrijpen voordat je je boodschap communiceert. Probeer inzicht te krijgen in hun achtergrond, waarden, verwachtingen en communicatiestijlen, zodat je je boodschap kunt aanpassen aan hun behoeften en interesses.
  2. Gebruik visuele hulpmiddelen: Visuele hulpmiddelen zoals grafieken, diagrammen, afbeeldingen en video’s kunnen helpen om je boodschap te versterken en complexe informatie gemakkelijker over te brengen. Ze kunnen ook helpen om de aandacht van je publiek te trekken en vast te houden.
  3. Gebruik storytelling: Verhalen zijn krachtige communicatiemiddelen die emoties kunnen oproepen en je boodschap memorabel kunnen maken. Probeer je ideeën te presenteren in de vorm van een verhaal met een begin, midden en einde, waarbij je voorbeelden en anekdotes gebruikt om je punt te verduidelijken en te illustreren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *