Boekbespreking: ‘How to be German’ van Adam Fletcher

Wendecover_Fletcher_grandeWie zegt er nou dat Duitsers geen gevoel voor humor hebben? Het boek ‘How to be German- in 50 easy steps’ van Adam Fletcher en C.H. Beck is een geweldige hit in Duitsland en heeft bijna een jaar op de bestsellerlijst van Spiegel gestaan.

Adam beschrijft de Duitse cultuur op een humoristische manier, zonder respectloos te zijn. Alhoewel hij Brits is en dus naar Duitsland kijkt vanuit het Engelse culturele perspectief, herken ik als Nederlander heel veel van wat hij zegt.

Mijn favoriete ‘lessen’ zijn bijvoorbeeld dat als je een goede Duitser wilt zijn, je o-ver-al voor (tegen?) moet verzekeren. Of dat Duitsers planning en efficiëntie zo hoog in het vaandel hebben staan dat ze ook hun vrije tijd zo efficiënt mogelijk inplannen, liefst weken van te voren. Mijn Nederlandse culturele kant begrijpt deze drang overigens erg goed, ook ik vind het heerlijk om mijn tijd lekker efficiënt te gebruiken, ook mijn vrije tijd, want zo kun je fijn veel doen. 10 jaar buitenland heeft mij echter ook geleerd dat de meeste volken zich doodlachen als je hen wijs probeert te maken dat het fijn is om je vrije tijd te plannen….

Kortom, dit boekje geeft je een vrolijk inzicht in een aantal eigenaardige kanten van de Duitse cultuur (en ja, Afpelschorle lijkt inderdaad wel een nationale obsessie) en is een aanrader voor iedereen die regelmatig met Duitsers in contact komt of naar Duitsland gaat verhuizen.

De auteur, Adam Fletcher is een Brit die sinds 2009 in Duitsland woont. De oorsprong van het boek ligt in een column die hij in 2012 schreef: How to be German in 20 easy steps ( http://venturevillage.eu/how-to-be-german-part-1) – de column werd meer dan 1 miljoen keer gelezen en gaf Adam het vertrouwen om er een heel boek van te maken, verkrijgbaar in het Engels (e-boek), Duits (e-boek) en gecombineerd (paperback) op Amazon.