Overpeinzing: Was er interculturele communicatie tijdens de Renaissance?
Laatst was ik me aan het bedenken dat na de donkere middeleeuwen waarin groepen mensen meer geisoleerd leefden, tijdens de Renaissanceperiode weer veel gereisd werd en er dus ook sprake moet zijn geweest van interculturele communicatie.
Om het geheugen op te frissen: De Renaissance vond plaats van de 14e tot de 17e eeuw en was een periode van grote intellectuele en culturele vernieuwing waarin artistieke, wetenschappelijke en filosofische ideeën zich verspreidden en evolueerden.
Binnen Europa begonnen mensen te reizen: handelaren, kunstenaars, geleerden en diplomaten die tussen steden en regio’s reisden, en het was ook de tijd van de ontdekkingsreizen buiten Europa. Ontdekkingsreizigers, zoals Christopher Columbus en Vasco da Gama openden nieuwe handelsroutes en vestigden contact met landen en samenlevingen buiten Europa.
Ik heb een paar voorbeelden opgezocht en kwam de Medici-familie tegen. Deze enorm invloedrijke familie uit Florence handelden in goederen zoals textiel, specerijen en zijde met islamitische handelaren uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Tijdens de Renaissance werden veel teksten uit de Arabische wereld vertaald in het Latijn en verspreid over Europa. Werken van Arabische geleerden zoals Avicenna en Al-Kindi op het gebied van wiskunde, geneeskunde en filosofie werden bestudeerd en hadden een diepgaande invloed op de Europese wetenschap en geneeskunde tijdens die periode.
Een ander voorbeeld van interculturele communicatie tijdens de Renaissance is de reizen van Marco Polo naar het Verre Oosten. Polo beschreef zijn reizen door China, India en andere delen van Azië. Zijn boek, “Il Milione” (“De wonderen van de wereld”) hielp Europeanen kennis te maken met de cultuur, technologie en handelsmogelijkheden van het Verre Oosten.
We weten dat de manier van communiceren van de Europeanen met mensen uit andere delen van de wereld voor een groot gedeelte was gebaseerd op geweld en handelstransactie, maar gelukkig hebben we ook toen al van de kennis en kunde van anderen mogen leren.