"Thuisteam" betrokkenheid
De ontvangende organisatie en collega’s hebben een grote verantwoordelijkheid in het proces van integratie van internationals.
De investering van de international
Een international die aan een nieuwe uitdaging begint moet zich aanpassen aan een nieuwe baan, in een nieuw land, en soms ook aan het werken in een nieuwe taal. Dit aanpassingsproces vergt veel energie en mentale capaciteit.
Ook moet de nieuwkomer de cultuur van zijn nieuwe groep (land/stad/taal/organisatie/afdeling) nog leren kennen en zijn positie in de groep zien te vinden. Ze beginnen als outsider zijn in de groep. Het is een hele uitdaging om de gewoonten, procedures en sociale normen van de nieuwe omgeving te leren en zich eigen te maken.
Verantwoordelijkheid van het thuisteam
Als de nieuwe medewerkers al zo veel energie kwijt zijn aan het wennen aan hun nieuwe omgeving, is het dan niet de verantwoordelijkheid van het thuisteam om ook een aanzienlijke hoeveelheid tijd, energie en moeite te investeren om te zorgen dat nieuwe medewerkers zich op hun gemak voelen, in hun nieuwe omgeving worden opgenomen en het gevoel krijgen dat ze een waardevol onderdeel zijn van het team?
De ontvangende organisatie kan de international zeker helpen zijn uitdagingen te verlichten.
Praktische zaken aanpakken
Een goed startpunt is om kleine, praktische zaken aan te pakken, zoals het expliciet maken van de procedures, gewoontes en omgangsvormen binnen de organisatie. In veel organisaties wordt ervan uitgegaan dat alle medewerkers ‘gewone’ dingen weten en kunnen, maar dat is niet altijd het geval. In het beste geval geeft het onzekerheid en stress voor de nieuwe medewerker omdat hij moet raden of uitproberen of hij de zaken goed aanpakt. In het slechtste geval maakt hij fouten en dat levert ook tijdverlies en stress op. Kortom, het expliciet maken van verwachtingen over procedures, geschreven en ongeschreven normen scheelt al veel mentale energie.
Verwachtingen expliciet maken
Daarnaast is het belangrijk om verwachtingen expliciet te maken. Dit betekent dat je duidelijk moet zijn over wat je verwacht van je teamleden in termen van hun gedrag en prestaties. Dit kan helpen om misverstanden te voorkomen en kan ook bijdragen aan het creëren van een positieve werkomgeving waarin iedereen weet wat er van hen wordt verwacht.
Werken aan de relatie
Tenslotte, tijd maken voor relatiebouwen en elkaar leren kennen is essentieel. Dit houdt in dat je tijd en moeite investeert in het opbouwen van sterke, positieve relaties met je teamleden. Dit kan gaan om het organiseren van teambuilding activiteiten, het regelmatig houden van één-op-één gesprekken of gewoon het nemen van de tijd om te praten en te luisteren naar je teamleden.