We leven in een steeds meer internationale wereld. Er zijn nog maar weinig bedrijven die geen internationale toeleveranciers, klanten en/of medewerkers hebben. Deze suppliers, partners en teamleden brengen allemaal hun eigen cultuur met zich mee. Vaak levert dat misverstanden en miscommunicatie op.
Een beter begrip van andere culturen kan deze miscommunicatie verminderen, en onder goede omstandigheden kunt u er veel voordeel mee behalen, als u de sterke kanten van elke cultuur in uw organisatie inzet om zo optimaal te functioneren.
Wat leer ik in deze cursus?
U leert wat de belangrijkste cultuurgroepen in de wereld zijn en op welke factoren ze van elkaar verschillen. Op basis van die indeling leert u wat mensen belangrijk vinden en hoe zij beslissingen nemen.
Als u uw zakenpartner of medewerker goed begrijpt, kunt u uw communicatiestijl aanpassen aan de verwachtingen en daarmee sneller en effectiever tot afspraken komen. Het is daarbij belangrijk om de onzichtbare kenmerken van cultuur goed te begrijpen, alhoewel de aanpassingen op de zichtbare laag plaatsvinden.
Het model van Dingemans & Janssen geeft snel inzicht in de cultuurverschillen die kunnen bestaan, en geeft ook praktisch advies hoe je deze verschillen kunt overbruggen.
Omdat we niet alle 16 aspecten van het model in evenveel detail kunnen bespreken, passen we de focus van de training altijd aan op het soort interculturele contact, de intensiteit van de contacten, en het voorkennisniveau van de deelnemers.
Onderwerpen die o.a. aan bod komen zijn:
- Culturele waarden en hoe zij terug te zien zijn in communicatiestijlen
- Het culturele profiel van specifieke landen (indien gewenst)
- De sterke kanten van elk cultuurprofiel
- Het effectief gebruik maken van cultuurverschillen zodat een organisatie optimaal kan functioneren in een internationale omgeving
- Oefenen met aanpassen van communicatiestijlen aan andere culturen
Wat is jouw culturele profiel?
Doe de Culturetest om er achter te komen welke culturele aspecten jij gemeen hebt met je internationale contacten
Meer weten?
Heb je vragen over mogelijke onderwerpen, onze ervaring, programma-inhoud of iets anders? Neem contact op en we helpen je graag
Hoe gaan wij te werk?
De cursussen van Globalizen zijn interactief, high-paced, en gebaseerd op praktijksituaties. U kunt anekdotes, zelftests, audiovisuele materialen, praktijkvoorbeelden, opdrachten en case studies verwachten en uiteraard maken we veel gebruik van de aanwezige kennis en ervaring van de deelnemers zelf.
Praktijkgericht
Wij vinden dat een opleiding alleen de moeite waard is als deze bijdraagt aan jouw ontwikkelingsdoelen. Het uitgangspunt van alle cursussen is dat je na het volgen van de cursus beter je werk kunt doen. Waar we spreken over ‘interculturele competenties’ bedoelen we de vaardigheid om in verschillende soorten internationale situaties zo te handelen dat de (communicatie-)doelen bereikt worden.
Wetenschappelijke basis
Onze cursussen zijn gebaseerd op wetenschap, niet op anekdotes of verhalen. De theorieën en het praktijkonderzoek van onder meer Hall, Kluckhohn, Hofstede en GLOBE liggen ten grondslag aan onze trainingen.
Ervaren trainers
Onze cursussen worden gegeven door ervaren docenten die zowel inhoudelijk experts zijn op het vakgebied van interculturele communicatie, didactische kennis en ervaring hebben, alsook praktijkervaring in internationale omgevingen. Onze docenten leggen de link tussen de theorie en de dagelijkse realiteit van internationaal zakendoen, en zullen hun ervaringen graag met jou en alle deelnemers delen.
Globalizen staat voor flexibiliteit en duidelijkheid
Onze cursussen zijn zorgvuldig ontwikkeld om op een efficiënte manier zoveel mogelijk kennis over te dragen, maar gelukkig zijn geen van onze programma’s rigide. Wij zullen altijd met je overleggen wat je wilt bereiken met de cursus. Samen zullen we de leerdoelen vaststellen en deze vastleggen in de overeenkomst. De inhoud van de cursus wordt toegespitst op jouw doelen. Zo weet je precies wat je van ons kunt verwachten.
de training omvat
- 1 lesdag (vul contactformulier in voor de komende cursusdata)
- Culturetest (je unique culturele profiel)
- Lesmateriaal
- Oefenboek voor persoonlijke aantekeningen
- Infographic voor snel naslagwerk
- 4-10 deelnemers
- Nederlands