Italië is het land van zon, zee en heerlijk eten, één van de meest populaire vakantiebestemmingen van Nederlanders. Italië is de bakermat van de Europese kunst en cultuur. Italië is óók de zevende economie van de wereld (de tiende op basis van PPP), de vierde nettobetaler aan de EU en een belangrijk centrum van onder andere de chemische industrie. Wilt u ook weten hoe deze levensgenieters economisch succes en la dolce vita weten te combineren?
Wat leer ik in deze training?
Elke branche heeft zijn eigen sfeer, handelsmethodes en eigenaardigheden. Zakendoen in de Italiaanse fashion industrie gaat er heel anders aan toe dan wanneer u inkoper bent van grondstoffen. Dat gezegd hebbende, elke (nationale) cultuur kent een professionele gedragscode, een soort verwachtingspatroon, en tijdens een ontmoeting met een Italiaanse zakenpartner zal hij of zij bewust of onbewust verwachten dat u zich naar deze gedragscode gedraagt.
Er zijn veel cultuurverschillen tussen Italië en Nederland. Eén daarvan is het belang van een goede relatie om succesvol zaken te kunnen doen. Een Nederlander kan zakendoen op papier en over de telefoon. Als de voorwaarden en prijzen goed zijn, kan hij met een nieuwe partner in zee gaan. In Italië werkt dat niet zo. Italianen vinden dat zij geen zakendoen met bedrijven, maar met personen. Als zij geen vertrouwen hebben in hun zakenpartner, zullen zij geen zaken met het bedrijf willen doen ook al ziet alles er ‘op papier’ goed uit. In uw internationaliseringsstrategie zult u hier rekening mee moeten houden.
Programma-inhoud
- Zichtbare uitingen van cultuur; Hoe gedraagt u zich correct en professioneel in Italië
- Normen en Waarden van Italië: Wat vindt de Italiaan belangrijk en hoe kunt u daar rekening mee houden in uw samenwerkings- of onderhandelingsrelatie?
- Basiswaarden van Italië: Welke basisuitgangspunten sturen de beslissingen van Italianen?
Belangrijkste cultuurverschillen tussen Nederland en Italië
- Relatiegerichtheid
- Succes en status als basisdrijfveer
- Omgaan met Italiaanse bureaucratie
- Emotionele communicatiestijl
Overbruggen van cultuurverschillen
- 3-stappenproces: Respect – Kennis – Co-creatie
- Aansluiten bij de behoeften van de zakenpartner, zonder de eigen normen en waarden uit het oog te verliezen
- Dialoog voeren i.p.v. discussiërenItalië
Maatwerk nodig?
We passen deze cursus graag aan uw partnerlanden, branche en andere wensen aan.
Praktijkgericht
De deelnemer is na het volgen van deze training beter in staat zijn werk effectiever te doen.
Hoe gaan wij te werk?
De trainingen van Globalizen zijn interactief, high-paced, en gebaseerd op praktijksituaties. U kunt anekdotes, zelftests, audiovisuele materialen, praktijkvoorbeelden, opdrachten en case studies verwachten en uiteraard maken we veel gebruik van de aanwezige kennis en ervaring van de deelnemers zelf.
Praktijkgericht
Wij vinden dat een zakelijke training alleen de moeite waard is als deze bijdraagt aan de doelen van uw organisatie. Het uitgangspunt van alle trainingen is dat u na het volgen van een training beter uw werk kunt doen.
Wetenschappelijke basis
Onze trainingen zijn gebaseerd op wetenschap, niet op anekdotes of verhalen. De theorien en het praktijkonderzoek van onder meer Hall, Kluckhohn, Hofstede en GLOBE liggen ten grondslag aan onze trainingen.
Ervaren trainers
Onze trainingen worden gegeven door ervaren trainers met jarenlange managementervaring in internationaal zakendoen. Zij begrijpen wat u meemaakt en wat uw vragen en uitdagingen zijn, want zij hebben het zelf ook meegemaakt. Onze trainers leggen de link tussen de theorie en de dagelijkse realiteit van internationaal zakendoen, en zullen hun ervaringen graag met u en alle deelnemers delen.
Globalizen staat voor flexibiliteit en duidelijkheid
Onze trainingen zijn zorgvuldig ontwikkeld om op een efficiënte manier zoveel mogelijk kennis over te dragen, maar gelukkig zijn geen van onze programma’s rigide. Wij zullen altijd met u overleggen wat u wilt bereiken met de training. Samen zullen we de leerdoelen vaststellen en deze vastleggen in de overeenkomst. De inhoud van de workshop wordt toegespitst op uw doelen en context. Zo weet u precies wat u van ons kunt verwachten.
de training omvat
- 1 dag (1/2 dag op aanvraag)
- Personalisatie naar branche en aandachtsgebied
- Personalisatie naar aandachtsgebied
- Personalisatie o.b.v. voorkennisniveau
- Personalisatie o.b.v. persoonlijk cultureel profiel (Culturetest exclusief)
- Lesmateriaal
- Infographic voor snel naslagwerk
- Maximaal 10 deelnemers
- In-house of op lokatie (lokatiekosten exclusief)
- Nederlands of Engels
€ 1995 ex btw
optionele uitbreidingen
- Meerdere dagdelen
- Inzicht in persoonlijke clashes en overeenkomsten met doelcultuur d.m.v. Culturetest
- Gepersonaliseerd advies o.b.v. het persoonlijk cultureel profiel van de deelnemers
- Coaching sessies individueel of in kleine groepen
- Groepen groter dan 10 deelnemers