Post image for Zakendoen in Latijns-Amerika

Zakendoen in Latijns-Amerika

Opkomende economieën, een snel groeiende middenklasse, en (voor het grootste gedeelte) een gemeenschappelijke taal. Nee, het gaat niet om India, maar om Latijns-Amerika. Goldman Sachs verwacht dat in 2050, 2 Latijns-Amerikaanse landen (Mexico en Brazilië) tot de 5 grootste economieën van de wereld zullen horen.

 

Zakendoen met Latijns-Amerikanen

Alhoewel Latijns-Amerika uit 26 verschillende landen (en dus ook 26 verschillende politieke situaties, wetgevingen en munteenheden) bestaat, het overgrote deel van de bevolking spreekt Spaans en heeft grote culturele overeenkomsten en kunt u voor een gedeelte de hele markt op een vergelijkbare manier benaderen.

Waar moet u beginnen als u in Latijns-Amerika zaken wilt gaan doen? In welk land kan ik het beste een vestiging openen? Spreken veel mensen Engels of moet ik echt een tolk meenemen? In hoeverre moet ik rekening houden met corruptie? En hoe leg ik de eerste contacten?

U heeft veel vragen als u erover denkt om een nieuwe markt te betreden. In alle Latijns-Amerikaanse landen is het volgende het allerbelangrijkst: In Latijns-Amerikaanse culturen wordt er geen zakengedaan met bedrijven, in Latijns-Amerika doen mensen zaken. Totdat uw zakenpartner het gevoel heeft dat hij te doen heeft met een serieuze/normale/professionele persoon, zal hij geen zaken met u doen.

Hoe u het beste om kunt gaan met dit verschil in visie, en andere cultuurverschillen, leert u in deze training.

Effectiviteit

Doel van de training: ‘Wat haal ik hier uit?’

Kort gezegd zal iedere deelnemer zijn zakelijke doelen effectiever bereiken. Dit bereikt u via de volgende aandachtsgebieden:

Kennis: De volgende onderwerpen worden in deze training behandeld:

De ijsberg van cultuur; hoe normen en waarden gedrag sturen

  • Belangrijke aspecten van de Latijns-Amerikaanse cultuur:
    • Focus op de relatie
    • Communicatiestijl
    • Tijdsperceptie
  • Omgaan met flexibele planningen

 

Oefening: Kennis alleen is niet genoeg. U moet weten hoe de praktijk in elkaar steekt. Onze trainer zal met u veel voorkomende praktijksituaties oefenen, zoals

Vertrouwen winnen;

Communicatie correct interpreteren (wanneer is ‘ja’ echt ‘ja’?), en

Onderhandelen.

 

Inzicht: In deze training doet u basiskennis op van de Latijns-Amerikaanse normen en waarden, de basiswaarden van een cultuur die het gedrag van mensen sturen. Deze kennis brengt u meteen in de praktijk door te oefenen met onze trainer. Dit leidt tot inzicht; op basis van uw kennis en ervaring kunt u ook nieuwe situaties correct inschatten (iets wat ‘Do’s & don’ts’-lijstjes niet voor u doen). U kunt u verplaatsen in de Latijns-Amerikaanse manier van zakendoen. U hoeft het niet met alle aspecten eens te zijn, maar u begrijpt wel waarom Latinos doen wat ze doen. Als u uw acties baseert op dit begrip, gaat uw effectiviteit sterk omhoog.

 

Aanpak: ‘Wat gaan we doen?’

De trainingen van Globalizen zijn interactief, high-paced, en gebaseerd op praktijksituaties. U kunt anekdotes, zelftests, audiovisuele materialen, praktijkvoorbeelden, opdrachten en casestudies verwachten en uiteraard maken we veel gebruik van de aanwezige kennis en ervaring van de deelnemers zelf.

De training ‘Zakendoen met Latijns-Amerika’ wordt uitgevoerd door twee trainers; een cultuurexpert die de theorie behandelt en het proces begeleidt, en een landenexpert; een Latino trainer die met u oefeningen zal doen en beschikbaar zal zijn om allerlei vragen te beantwoorden.

 

Praktisch toepasbaar

Wij vinden dat een zakelijke training alleen de moeite waard is als deze bijdraagt aan de doelen van uw organisatie. Het uitgangspunt van alle trainingen is dat u na het volgen van een training beter uw werk kunt doen. Wij proberen dus niet zo veel mogelijk theoretische modellen uit te leggen maar gebruiken theorie als een van de middelen om uw competenties te versterken. Andere middelen zijn ervaringsleren, observeren en analyseren van praktijksituaties, in tweegesprek gaan met een landenexpert en/of bijvoorbeeld het werken met een trainingsacteur.

Onze trainingen worden altijd gegeven door ervaren trainers met uitgebreide ervaring in internationaal zakendoen. Zij begrijpen wat u doormaakt en wat uw vragen en uitdagingen zijn, want zij hebben het zelf ook meegemaakt. Onze trainers leggen de link tussen de theorie en de dagelijkse realiteit van internationaal zakendoen, en zullen hun ervaringen graag met u en alle deelnemers delen.

 

Globalizen staat voor flexibiliteit en duidelijkheid

Onze trainingen zijn zorgvuldig ontwikkeld om op een efficiënte manier zoveel mogelijk kennis over te dragen, maar gelukkig zijn geen van onze programma’s rigide. Wij zullen altijd met u overleggen wat u wilt bereiken met de training. Samen zullen we de leerdoelen vaststellen en deze vastleggen in de overeenkomst. De inhoud van de workshop wordt toegespitst op uw doelen en context. Zo weet u precies wat u van ons kunt verwachten.

 

Referenties: ‘Wat vonden anderen van deze training?’

“Leuk en leerzaam!”.

“Ik vind het nog steeds moeilijk om me te verplaatsen in de Latino manier van denken, maar ik weet nu veel beter waar bepaald gedrag vandaan komt.”

“Heel fijn om ook vragen te kunnen stellen aan iemand die uit dit werelddeel komt en de verschillen tussen Europa en Latijns-Amerika kent”.

 

Geïnteresseerd in Cursussen, Trainings en Workshops van Globalizen?

Voor meer informatie kunt u hieronder uw contactgegevens invullen.
Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Uw naam*

Uw email*

Onderwerp

Uw bericht

Globalizen

tel: +31-(0)492-772 853
email: info (at) globalizen (dot) com