Zakendoen in Italië

Italië is het land van zon, zee en heerlijk eten, één van de meest populaire vakantiebestemmingen van Nederlanders. Italië is de bakermat van de Europese kunst en cultuur. Italië is óók de zevende economie van de wereld (de tiende op basis van PPP), de vierde nettobetaler aan de EU en een belangrijk centrum van onder andere de chemische industrie. Wilt u ook weten hoe deze levensgenieters economisch succes en la dolce vita weten te combineren?

 

Zakendoen met Italianen

Elke branche heeft zijn eigen sfeer, handelsmethodes en eigenaardigheden. Zakendoen in de Italiaanse fashion industrie gaat er heel anders aan toe dan wanneer u inkoper bent van grondstoffen. Dat gezegd hebbende, elke (nationale) cultuur kent een professionele gedragscode, een soort verwachtingspatroon, en tijdens een ontmoeting met een Italiaanse zakenpartner zal hij of zij bewust of onbewust verwachten dat u zich naar deze gedragscode gedraagt.

Er zijn veel cultuurverschillen tussen Italië en Nederland. Eén daarvan is het belang van een goede relatie om succesvol zaken te kunnen doen. Een Nederlander kan zakendoen op papier en over de telefoon. Als de voorwaarden en prijzen goed zijn, kan hij met een nieuwe partner in zee gaan. In Italië werkt dat niet zo. Italianen vinden dat zij geen zakendoen met bedrijven, maar met personen. Als zij geen vertrouwen hebben in hun zakenpartner, zullen zij geen zaken met het bedrijf willen doen ook al ziet alles er ‘op papier’ goed uit. In uw internationaliseringsstrategie zult u hier rekening mee moeten houden.

Effectiviteit

Doel van de training: ‘Wat haal ik hier uit?’

Kort gezegd zal iedere deelnemer zijn zakelijke doelen effectiever bereiken. Dit bereikt u via de volgende aandachtsgebieden:

Kennis: De volgende onderwerpen worden in deze training behandeld:

  • De ijsberg van cultuur; hoe normen en waarden gedrag sturen
  • Belangrijke aspecten van de Italiaanse cultuur:
    • Focus op de relatie
    • Succes als basisdrijfveer
    • Communicatiestijl
  • Omgaan met Italiaanse bureaucratie

 

 

Oefening: Kennis alleen is niet genoeg. U moet weten hoe de praktijk in elkaar steekt. Onze trainer zal met u veel voorkomende praktijksituaties oefenen, zoals

  • Kennismaken,
  • Vertrouwen winnen; en
  • Correct interpreteren van communicatie (wanneer is ‘ja’ echt ‘ja’?)

 

Inzicht: In deze training leert u meer over de Italiaanse normen en waarden, deze vormen de basis van wat een Italiaan ‘goed’ en ‘professioneel’ gedrag vindt. Uiteraard besteden we aandacht aan de grote verschillen die bestaan tussen het veel meer geïndustrialiseerde Noorden en het meer traditionele Zuiden.

Deze kennis brengt u meteen in de praktijk door veel voorkomende situaties te oefenen met onze trainer. Dit leidt tot inzicht; op basis van uw kennis en ervaring kunt u ook nieuwe situaties correct inschatten (iets wat ‘Do’s & don’ts’-lijstjes niet voor u doen). U kunt u verplaatsen in de Italiaanse manier van zakendoen. Hoe meer kennis u opdoet en hoe meer contact u heeft met Italianen, hoe scherper uw inzicht wordt en daarmee gaat uw effectiviteit sterk omhoog.

 

Aanpak: ‘Wat gaan we doen?’

De trainingen van Globalizen zijn interactief, high-paced, en gebaseerd op praktijksituaties. U kunt anekdotes, zelftests, audiovisuele materialen, praktijkvoorbeelden, opdrachten en casestudies verwachten en uiteraard maken we veel gebruik van de aanwezige kennis en ervaring van de deelnemers zelf.

De training ‘Zakendoen in Italië’ wordt uitgevoerd door twee trainers; een cultuurexpert die de theorie behandelt en het proces begeleidt, en een landenexpert; een Italiaanse trainer met ervaring in zowel het Italiaanse als het Nederlandse zakenleven die met u oefeningen zal doen en uw praktische vragen over het dagelijks leven in Italië zal beantwoorden.

 

Praktisch toepasbaar

Wij vinden dat een zakelijke training alleen de moeite waard is als deze bijdraagt aan de doelen van uw organisatie. Het uitgangspunt van alle trainingen is dat u na het volgen van een training beter uw werk kunt doen. Wij proberen dus niet zo veel mogelijk theoretische modellen uit te leggen maar gebruiken theorie als een van de middelen om uw competenties te versterken. Andere middelen zijn ervaringsleren, observeren en analyseren van praktijksituaties, in tweegesprek gaan met een landenexpert en/of bijvoorbeeld het werken met een trainingsacteur.

Onze trainingen worden altijd gegeven door ervaren trainers met uitgebreide ervaring in internationaal zakendoen. Zij begrijpen wat u doormaakt en wat uw vragen en uitdagingen zijn, want zij hebben het zelf ook meegemaakt. Onze trainers leggen de link tussen de theorie en de dagelijkse realiteit van internationaal zakendoen, en zullen hun ervaringen graag met u en alle deelnemers delen.

 

Globalizen staat voor flexibiliteit en duidelijkheid

Onze trainingen zijn zorgvuldig ontwikkeld om op een efficiënte manier zoveel mogelijk kennis over te dragen, maar gelukkig zijn geen van onze programma’s rigide. Wij zullen altijd met u overleggen wat u wilt bereiken met de training. Samen zullen we de leerdoelen vaststellen en deze vastleggen in de overeenkomst. De inhoud van de workshop wordt toegespitst op uw doelen en context. Zo weet u precies wat u van ons kunt verwachten.

 

Referenties: ‘Wat vonden anderen van deze training?’

“Heel verhelderend. Ik snap nu beter waaróm de Italianen zaken op hun manier aanpakken.”

“Ik wist niet dat de Italianen zo serieus met hun werk bezig zijn, ze hebben de reputatie altijd zo relaxed te zijn.”

“Het werken met een Italiaanse ervaringsexpert was prettig, want zo voelden de rollenspellen meer authentiek.”

 

Geïnteresseerd in Cursussen, Trainings en Workshops van Globalizen?

Voor meer informatie kunt u hieronder uw contactgegevens invullen.
Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Uw naam*

Uw email*

Onderwerp

Uw bericht

Globalizen

tel: +31-(0)492-772 853
email: info (at) globalizen (dot) com