Zakendoen in Duitsland

Veel Nederlanders hebben een haat-liefdeverhouding met Duitsland. Het is echt onze grote broer en ondanks dat we graag een sterke en onafhankelijke economie willen zijn, zijn we zakelijk nauw met elkaar verbonden. De meeste Nederlanders spreken een woordje Duits, maar de vraag is of dit genoeg is om effectief zaken te doen met onze oosterburen?

 

Zakendoen met Duitsers

Omdat Duitsland ons buurland is, heeft iedereen wel een (stereotype?) beeld van Duitsland en Duitsers. Veel voorkomende kreten die men hoort zijn ‘serieus’, ‘inflexibel’, ‘hiërarchisch’. Aan de ene kant goede, betrouwbare kwaliteiten die men graag in een zakenpartner ziet, maar aan de andere kant staan deze serieuze beelden het opbouwen van een goede werkrelatie in de weg. Als u op de lange termijn zaken wilt doen met uw Duitse partners, dan is het opbouwen van een sterke vertrouwensband noodzakelijk. Kennis over de Duitse cultuur en begrip voor hun normen en waarden is daarbij essentieel en deze training helpt daarbij.

Buiten het begrijpen van de Duitse cultuur ten behoeve van het opbouwen van de lange termijnrelatie, is het even belangrijk om te weten hoe u een goede eerste indruk maakt. Een eerste gesprek, offerte of presentatie is meestal een concurrentieslag met andere aanbieders. Hoe zorgt u ervoor dat uw eerste contact goed aansluit bij de verwachtingen van de klant? Dit doet u, naast andere factoren zoals kennis van de branche, door interculturele kennis. Als u weet hoe bepaalde handelingen/ gedrag door Duitsers geïnterpreteerd wordt, dan is het makkelijker voor u om aan deze verwachtingen te voldoen en daarmee een goede, professionele eerste indruk te maken.

Effectiviteit

 

 

Doel van de training: ‘Wat haal ik hier uit?’

Kort gezegd zal iedere deelnemer zijn zakelijke doelen effectiever bereiken. Dit bereikt u via de volgende aandachtsgebieden:

Kennis: De volgende onderwerpen worden in deze training behandeld:

  • Uitgangspunt: De ijsberg van cultuur; hoe normen en waarden gedrag sturen
  • Achtergrond, verschil met Nederland en tips ter overbrugging:
    • Visie op succes en carrière
    • Het belang van een goede voorbereiding en focus op details
    • Omgaan met Duitse hiërarchie

 

Oefening: Kennis alleen is niet genoeg. U moet weten hoe de praktijk in elkaar steekt. Onze trainer zal met u veel voorkomende praktijksituaties oefenen, zoals

  • Een goede eerste indruk maken,
  • Presenteren; en
  • Schriftelijke communicatie.

 

Inzicht: In deze training doet u basiskennis op van de Duitse normen en waarden, de grondbeginselen die het gedrag sturen. Deze kennis brengt u meteen in de praktijk door te oefenen met onze trainer. Dit leidt tot inzicht; op basis van uw kennis en ervaring kunt u ook nieuwe situaties correct inschatten (iets wat ‘Do’s & don’ts’-lijstjes niet voor u doen). U kunt u verplaatsen in de Duitse manier van zakendoen. Hoe meer kennis u opdoet en hoe meer contact u heeft met Duitsers, hoe scherper uw inzicht en daarmee gaat uw effectiviteit sterk omhoog.

 

 

Aanpak: ‘Wat gaan we doen?’

De trainingen van Globalizen zijn interactief, high-paced, en gebaseerd op praktijksituaties. U kunt anekdotes, zelftests, audiovisuele materialen, praktijkvoorbeelden, opdrachten en case studies verwachten en uiteraard maken we veel gebruik van de aanwezige kennis en ervaring van de deelnemers zelf.

De training ‘Zakendoen in Duitsland wordt uitgevoerd door een ervaren trainer die zowel jarenlang in Duitsland heeft gewoond en gewerkt, als kennis heeft van de theorie rondom cultuurverschillen. U leert dus niet alleen over de Duitse zakencultuur, u kunt ook uw praktische vragen rondom het wonen en werken in Duitsland aan deze trainer stellen.

 

Praktisch toepasbaar

Wij vinden dat een zakelijke training alleen de moeite waard is als deze bijdraagt aan de doelen van uw organisatie. Het uitgangspunt van alle trainingen is dat u na het volgen van een training beter uw werk kunt doen. Wij proberen dus niet zo veel mogelijk theoretische modellen uit te leggen maar gebruiken theorie als een van de middelen om uw competenties te versterken. Andere middelen zijn ervaringsleren, observeren en analyseren van praktijksituaties, in tweegesprek gaan met een landenexpert en/of bijvoorbeeld het werken met een trainingsacteur.

Onze trainingen worden altijd gegeven door ervaren trainers met uitgebreide ervaring in internationaal zakendoen. Zij begrijpen wat u doormaakt en wat uw vragen en uitdagingen zijn, want zij hebben het zelf ook meegemaakt. Onze trainers leggen de link tussen de theorie en de dagelijkse realiteit van internationaal zakendoen, en zullen hun ervaringen graag met u en alle deelnemers delen.

 

 

Globalizen staat voor flexibiliteit en duidelijkheid

Onze trainingen zijn zorgvuldig ontwikkeld om op een efficiënte manier zoveel mogelijk kennis over te dragen, maar gelukkig zijn geen van onze programma’s rigide. Wij zullen altijd met u overleggen wat u wilt bereiken met de training. Samen zullen we de leerdoelen vaststellen en deze vastleggen in de overeenkomst. De inhoud van de workshop wordt toegespitst op uw doelen en context. Zo weet u precies wat u van ons kunt verwachten.

 

 

Referenties: ‘Wat vonden anderen van deze training?’

“In eerste instantie denk je ‘Ach, wat kunnen er nu voor grote culturele verschillen zijn tussen Nederland en Duitsland’ maar die blijken er dus echt wel te zijn!”

“Ik heb geleerd om de Duitsers en de Duitse cultuur van een veel positievere kant te bekijken. Er is de moeite waard om voorbij de oppervlakkige verschillen te kijken.”

“Het was prettig om een trainer te hebben die jarenlang in Duitsland gewoond en gewerkt heeft. Hij kent de Duitse cultuur echt door en door.”

 

 

Geïnteresseerd in Cursussen, Trainings en Workshops van Globalizen?

Voor meer informatie kunt u hieronder uw contactgegevens invullen.
Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Uw naam*

Uw email*

Onderwerp

Uw bericht

Globalizen

tel: +31-(0)492-772 853
email: info (at) globalizen (dot) com